Kortversjon av seminaret ser du her:



Marianne Sætre, arkitekt i Snøhetta, var med å tegne og fulgte bygget hele veien i de åtte årene det tok før det stod ferdig og de kunne åpne dørene i mars 2008. Bare 10 år etter er det allerede fredet av Riksantikvaren, og er blitt en av Norges meste kjente attraksjoner. Og en elsket - og upretensiøs - attraksjon for stadig flere nordmenn, både i Oslo og utenfor.    

-Jeg synes det var veldig spennende å høre om hvordan de tenker i Snøhetta – det ga et innblikk bak kulissene til en av de største suksessene vi har i norsk kulturelle og kreativ næring: Operabygget. I rapporten trekker vi fram hvordan bygget speiler og inkluderer flere av de verdiene og praksisene vi er stolte av. Vi kunne godt ha tatt med kollektivet i Snøhetta. De største globale arkitektfirmaene blir gjerne frontet av en person, en ‘starchitect’, som for eksempel en Frank Gehry, Norman Foster, James Stirling, Rem Koolhas etc. I Snøhetta er det fremfor alt det kollektive som blir trukket fram, og at flere bidrar med det de er gode på, noe som gir så gode og spennende resultater. Et slags kreativt sosialdemokrati på sitt beste?, sier Atle Hauge, leder av Kunnskapsverket.   



Atle Hauge sin presentasjon av forskningsresultater. 



Paneldebatt: 
Det ble en livlig paneldebatt med deltakelse og innledninger fra:
Marit Ekne Ruud, forsker I ved OsloMet – storbyuniversitetet og tilknyttet NIBR, Norsk institutt for by og regionforskning, tidl. Høgskolen i Oslo og Akershus. Per Gunnar Røe, professor ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi ved UIO,  samfunnsgeograf og førstelektor Karl-Fredrik Tangen fra Høyskolen Kristiania, Erling Dokk Holm, førsteamanuensis ved Høyskolen Kristiania og aktiv samfunnsdebattant.