Musikk

Consolidating the music scenes perspective

Bennett, A.
Poetics
32(2004) 223–234

The concept of scene has long been used by musicians and music journalists to describe the clusters of musicians, promoters and fans, etc., who grow up around particular genres of music. Typically, this everyday usage of scene has referred to a particular local setting, usually a city or district, where a particular style of music has either originated, or has been appropriated and locally adapted. Examples here would include Chicago blues, New Orleans jazz and Nashville Country music, as well as numerous lesser known instances of local musical innovation and production.

Since the early 1990s, the concept of scene has also begun to acquire currency as an academic model of analysis. Scene’s significance in this respect has resulted partly from the criticism and rejection of prior theoretical frameworks used in research on music, and the local, notably subcultural theory (see, for example, Clarke, 1981; Bennett, 1999), and also due to the influential work on ‘‘art worlds’’ and cultural industries (Becker, 1982). Peterson and Bennett (2004) observe as an academic research model that the concept of scene can usefully be subdivided into three categories: local (Cohen, 1991; Shank, 1994), trans-local (Kruse, 1993; Hodkinson, 2002) and virtual (Kibby, 2000; Bennett, 2002). The purpose of this paper is to assess the different ways that scene has been conceptualised in academic research as a means of understanding music as a ‘resource’ in contemporary everyday life. 

2004
Artikkel
Bokbransjen

Evaluering av Bokavtalen

Løyland, K.,
Hjelmbrekke, S.,
Håkonsen, L.,
Lunder, T. E.,
Ringstad, V.
Telemarksforsking, Bø
TF-rapport nr. 249

Telemarksforking har på oppdrag fra Kultur- og kirkedepartementet foretatt en evaluering av Bokavtalen. Bokavtalen ble innført i 2005 og avløste da Bransjeavtalen av 1998. Evalueringen gjør bruk av tilgjengelig bransjestatistikk om bokpriser, bokinnkjøp, salgsvolumer m.v. Videre har vi gjennomført intervjuer med bransjerepresentanter for å supplere med kvalitativ informasjon.

Hovedformålet med evalueringen er å vurdere hvilken effekt Bokavtalen har hatt som litteraturpolitisk virkemiddel. For å foreta en slik vurdering, har vi analysert utviklingen innenfor følgende delområder: Bokhandlerstrukturen, bokprisene, bredden i litteraturtilbudet, boksalg og boklesing totalt og i lokale markeder, skolebokmarkedet, samt lønnsom- hetsutviklingen blant bokhandler og forlag. 

2009
Norge
Rapport
Musikk

The Role of Gatekeeping in the Music Industry: Why Intermediaries Remain Essential in the Digital Age

Tonon, J. C.
Presented at the DRUID
June 15-17, 2011

In this article, we study a two-sided market model of the music industry. Artists either self-distribute their music or sell it via online retailers, which act as gatekeepers by filtering bad music. We find good/bad artists and consumers to be equally well or better off by using gatekeepers due to the quality signaling function the intermediaries provide. Further, more good than bad artists choose traditional distribution via retailers because of the bad artists' relatively higher risk of not passing the gatekeeping mechanism. Despite its higher price and lower variety, also consumers generally prefer traditionally distributed music as its quality is assured. The findings may explain why still only few artists choose to bypass gatekeepers, inspite of the ease and low cost of self-distributing digital music. 

2011
Conference paper
Bokbransjen

E-boka, Kulturrådet og støtteordninger: En oppdatering

Olsen, M. H.
Kulturrådet

Det primære formålet med denne rapporten er å beskrive endring og utvikling, nye momenter som er kommet til, og nye innsikter som erfaringene siden rapporten "E-boka og innkjøpsordningene" kom ut i 2009.

2011
Norge
Rapport
Bokbransjen

Fastpris – med fokus på bokbransjen

Foros, Ø.,
Kind, H. J.
Praktisk Økonomi & Finans
28(4) 67-76

Gjennom et unntak i konkurranseloven kan norske forlag via en bransjeavtale bestemme prisen på nye bøker, og hindre at bokhandlerne konkurrerer på pris. Kritikere av avtalen hevder at dette fører til at prisene blir høyere enn de ellers ville vært, og at bransjeavtalen derfor bør avskaffes. Imidlertid er det hverken empirisk eller teoretisk grunn til å tro at bokhandlerkonkurranse i seg selv fører til lavere priser. Vi argumenterer for at avtalen bør opprettholdes, og at den både av bedrifts- og samfunnsøkonomiske årsaker bør være bransjeomfattende for å løse vertikale og horisontale problemer av kollektiv art. 

2012
Norge
Artikkel
Bokbransjen

Utredning om litteratur- og språkpolitiske virkemidler

Oslo Economics
Oslo Economics, Oslo

Ses de litteratur- og språkpolitiske målene samlet tyder tall fra bransjen på at måloppnåelsen stort sett er styrket fra 2005 til i dag, og vi at vi oppnår litteraturpolitiske mål bedre her til lands enn i Sverige og Danmark. Det er imidlertid vanskelig å fastslå sammenhengen mellom måloppnåelsen og de statlige virkemidlene på litteraturområdet.

Særtrekk ved bokbransjen gjør at fastpris satt av hvert forlag i mange tilfeller forbedrer effektiviteten i bransjen (det vertikale aspektet av fastprisordningen er positivt). Det kan imidlertid være konkurransemessig uheldig at forlagene samarbeider om at prisene skal fastsettes på en bestemt måte (det horisontale aspektet ved fastprisordningen er negativt).

De mest aktuelle endringene i virkemiddelapparatet er grep i fastprisordningen og tiltak som styrker norsk faglitterær produksjon. Vi har redegjort for juridiske og økonomiske effekter av mulige endringer i fastprisordningen.

2012
Norge
Offentlig utredning
Musikk

A Creative Industry In Transition: The rise of digitally-driven independent music production

Hracs, B. J.
Growth and Change
Volume 43 (3): 442-461

This paper nuances our understanding of the ongoing transition within the North American music industry. It extends the existing analysis of the so-called “MP3 Crisis” by exploring the ways in which digital technologies have challenged the entrenched power of the major record labels. In particular, new insights are offered based on interviews with music industry executives who have been active in shaping the industry's response to illegal file sharing. The paper also uses interview data from musicians to investigate the implications of restructuring at the macroscale on creative talent at the microscale. As such, it documents the structures and spatial dynamics of digitally driven independent music production in Canada for the first time.

2012
Artikkel
Mote

Fashion industry professionals’ viewpoints on creative traits and, strategies for creativity development

Karpova, Elena,
Marcketti, Sara,
Kamm, Caitlyn
Thinking Skills and Creativity
Volume 10, pages 159-167

Through in-depth interviews, the study explored fashion industry professionals’ viewpoints, on creativity, focusing on traits of creative people and how creativity can be developed. Four creative, traits were identified, including different thought processes, determination, having an open mind, and, risk taking. About one-third of participants believed that creativity is innate, and therefore, some, people were born creative whereas others were not. Another third of participants maintained that, everyone has some creative potential that can be further developed. The remaining fashion, professionals distinguished artistic creativity from creative problem solving. Suggested strategies for, creativity enhancement and development included (1) practicing creative thinking strategies, (2), formal training, (3) diverse experiences and exposure to the world; and (4) creating a safe, yet, challenging environment.

2013
Vitenskapelig artikkel
Bokbransjen

Litteratur i digitale omgivelser

Prytz, Ø.
Kulturrådet
ISBN: 978-82-7081-158-8

En studie av hva som skjer med litteraturen når omgivelsene digitaliseres.

Hvordan setter digitaliseringen av kulturen spor etter seg i litteraturen? Hvordan preges forfatternes skrivearbeid, lesernes erfaringer og de litterære formene og tematikkene av de digitale tekologiene? Litteratur i digitale omgivelser er både en introduksjon til feltet og en bredt anlagt kartlegging av de mest sentrale utviklingstrekkene i det litterære landskapet i samtiden.

Perspektivet ligger på forfatter, tekst og leser, men også bransjerelaterte spørsmål blir kommentert. Studien ser på e-boken og de nye leseteknologiene, og den retter blikket mot utviklingen innenfor de sosiale mediene. Den rommer intervjuer med flere sentrale forfattere, og den skisserer et teoretisk bakteppe for en mer prinsipiell refleksjon rundt digitaliseringen av litteraturen. Endelig rommer studien en rekke referanser til relevante kunnskapskilder, og slik legger den et godt grunnlag for videre forskning og diskusjon.

2013
Norge
Rapport
Bokbransjen

Hindre for digital verdiskaping

Digitutvalget
Norges offentlige utredninger
2013: 2

Digitutvalget er bedt om å kartlegge og identifisere hindre for digital verdiskaping. For å favne om bredden i problemstillingen har utvalget valgt å se på hele spekteret fra infrastruktur og organisering av of fentlig digitalisering til for valtning av opphavsrett og vilkårene for å utvikle digitalt innhold eller digitale tjenester.

Sammendraget og kapitlene er organiser t med utgangspunkt i denne tilnærmingen. Utredningen er systematisert etter en tilnærming som begynner bredt og smalner etter hvert. På den måten håper utvalget å illustrere kompleksiteten og forklare digitaliseringens påvirkning på samfunnet, for valtningen og bestemte sektorer. Digitutvalget ønsker å vise hvordan ulike sektorer og samfunnsnivå er gjensidig avhengig av hverandre også når Norge blir digitalt. 

2013
Norge
Offentlig utredning
Antall publikasjoner i denne databasen: 27

Karin Ibenholt er ansvarlig for denne databasen. Send gjerne forslag til endringer eller bidrag til henne.