Opplevelser
2015
Norge
Bokkapittel
Opplevelser

33 tekster om opplevelsesforskning

Stene, M. (red.)
2011:21

En samling av allmennrettede formidlingstekster skrevet i forbindelse med instituttprogram "Opplevelseskvalitet, nettverksproduksjon av opplevelse, opplevelsesverdi, «performing places»"

2011
Rapport
Bokbransjen

Analyzing Norway’s experience from adopting on-demand streaming: Exceptions or rules to a future economy?

Nordgård, D.
Vienna Music Business Research Days
2014, October 4

While the music industry, artists and fans are discussing the streaming’s ability to advance music’s digitalization-process into more sustainable models, Norway has indeed adopted subscription based, on-demand streaming and hence, may work as case to better understand the impacts of such an adoption. This paper builds on the findings in two separate but related committees, each resulting in a Norwegian report: The report from the Government initiated Nordgård-committee from 2013 (the committee on Challenges concerning the digitalization of the music industry1) and the report from the Norwegian Musicians Union (Musikernes fellesorganisasjon), the MFO committee2 from September 2014.  

2014
Norway
Conference paper
Opplevelser

Ansats til en begivenhetsfilosofisk utlegging av opplevelsens fenomenologi og ontologi

Sletterød, N. A.
Tapir Akademiske Forlag, Trondheim
(s. 175-210)
2012
Norge
Bokkapittel
Bokbransjen

Bransjestatistikk 2014

Forleggerforeningens servicekontor
Forleggerforeningens servicekontor
2014

Forleggerforeningens servicekontor utarbeider årlig bransjestatistikk over bokomsetningen i Norge. Tallene bygger på opplysninger innhentet fra medlemsforlag, bokklubber og andre aktører i bokmarkedet. Omsetningen til aktører som ikke er medlemmer av foreningen, bygger dels på innrapporterte tall og dels på skjønn. Det er benyttet tilnærmet samme metode hvert år for å anslå totalmarkedet vurdert til utsalgspriser, men det er grunn til å understreke at denne delen av tallgrunnlaget er grove anslag.

Statistikken presenteres i to deler. Første del omhandler estimater for totalmarkedets utvikling, mens den andre delen bare omfatter forlag som er medlemmer av Den norske Forleggerforening. 

2014
Norge
Rapport
Opplevelser

Creativity and tourism: The State of the Art

Richards, G.
Annals of Tourism Research
Volume 38 (4), pages 1225-1253

The rapidly developing relationship between tourism and creativity, arguably heralds a ‘creative turn’ in tourism studies. Creativity has been employed to transform traditional cultural tourism, shifting from tangible heritage towards more intangible culture and greater involvement with the everyday life of the destination. The emergence of ‘creative tourism’ reflects the growing integration between tourism and different placemaking strategies, including promotion of the creative industries, creative cities and the ‘creative class’. Creative tourism is also arguably an escape route from the serial reproduction of mass cultural tourism, offering more flexible and authentic experiences which can be co-created between host and tourist. However the gathering critique also highlights the potential dangers of creative hype and commodification of everyday life.

2011
Vitenskapelig artikkel
Film

Diversity and the film industry, An analysis of the 2014 UIS Survey on Feature Film Statistics

Albornoz, L.A.
UNESCO Institute for Statistics
Information paper no. 29
2016
Rapport
Bokbransjen

E-boka, Kulturrådet og støtteordninger: En oppdatering

Olsen, M. H.
Kulturrådet

Det primære formålet med denne rapporten er å beskrive endring og utvikling, nye momenter som er kommet til, og nye innsikter som erfaringene siden rapporten "E-boka og innkjøpsordningene" kom ut i 2009.

2011
Norge
Rapport
Film

Easier Said Than Done - Kartlegging og evaluering av virkemidler for film- og musikknæringen i Trøndelag

Hauge, Atle,
Håmpland, Ola
Østlandsforskning
ØF-rapport 11/2014

Dette er en analyse av virkemiddelapparatet, og hvordan det fungerer opp mot musikk og filmbransjen i Nord- og Sør-Trøndelag. I rapporten har
vi brukt økonomiske nøkkeltall for å kunne vurdere utvikling i disse to bransjene.
Bildet denne rapporten tegner er ganske tydelig. Musikkbransjen i Trøndelag er relativ stor, men sliter med økonomien og ser ut til å være inne i en stagnasjonsperiode. Film på den annen side er mindre, men er inne i en positiv utvikling. Tilbakemeldingene vi har fått gjennom de kvalitative intervjuene er omtrent like klare. Virkemiddelapparatet for film er ryddig, oversiktlig og velfungerende. Fra musikkbransjen har vi hørt om et virkemiddelapparat som i større grad er fragmentert, vanskeligere å forholde seg til og i mindre grad er proaktivt opp mot bransjen.

2014
Norge
Rapport
Film

Empirical generalizations on the impact of stars on the economic success of movies

Hofmann, J.,
Clement, M.,
Völckner, F.,
Hennig-Thurau, T.
International Journal of Research in Marketing
Available online 11 September 2016

Movie industry experts continuously debate whether the industry's enormous investments in stars pay off. Although a rich body of research has addressed the question of whether stars are critical to the success of movies, previous research does not provide a consistent picture of the impact of stars on the economic success of the respective product. To derive empirical generalizations, the authors (1) provide a meta-analysis of the relationship between star power and movie success based on 61 primary studies reporting 172 effects of star power on movie success and (2) analyze a comprehensive dataset from that industry with n = 1545 movies using two different types of star power measures (commercial and artistic success), while controlling for selection effects of stars. Based on these two studies, four empirical generalizations emerge. First, when ignoring selection effects of stars, the impact of star power on box office revenues is strongly upwards biased. Second, artistic star power is associated with significantly lower box office revenues than commercial star power. Third, on average, movies with a commercially successful star generate 12.46 million US$ additional box office revenues. In contrast, artistic star power does not result in a statistically significant revenue premium. Fourth, commercially (artistically) successful stars have a statistically significant “multiplier effect” of 1.127 (1.083) on other characteristics that influence a movie's box office revenues.

2016
Vitenskapelig artikkel
Antall publikasjoner i denne databasen: 30

Karin Ibenholt er ansvarlig for denne databasen. Send gjerne forslag til endringer eller bidrag til henne.