Generell

Innovation in the European creative industries: a firm-level empirical approach

Protogerou, Aimilia,
Kontolaimou, Alexandra,
Caloghirou, Yannis
Industry and innovation

This paper explores the innovative performance of firms active in the creative industries (CIs). It identifies potential differentials in various innovation indicators between CI and non-CI young firms and examines drivers of the innovative performance of firms in the creative sectors. Our findings suggest that firms in the CIs outperform those in non-CIs both in terms of product innovation and R&D intensity, but not in terms of process and organisational innovation. Empirical analysis also suggests that the human capital of the founders as well as specific firm characteristics play a significant role in the innovative activity of firms in the CIs.

2016
Kulturarv

World Heritage and Tourism in a Changing Climate

Markham, A.,
Osipova, E.,
Lafrenz Samuels, K.,
Caldas, A.
United Nations Environment Programme (UNEP), United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO)
2016
Generell

The Creative Industries in Norway: 2008–2014

Gran, A-B.,
Theie, M.G,
Torp, Ø.
Nordisk Kulturpolitisk Tidsskrift
vol. 19, Nr. 2-2016 s. 273–296

The article presents findings from a new mapping of the creative industries in Norway 2008–2014. It reviews previous mappings of the creative industries and discusses questions related to construction of the creative industries population and its economic measurement. Reported results include value added and employment for the whole sector and for the selected industries music, books, education and teaching, as well as the differences between the creative industries and the mainland economy in Norway. Main findings include positive development of value added and employment for the whole sector throughout the period 2008–2014, but not as strong growth in value added as in the mainland economy. Additionally, the authors perceive and discuss such mapping’s consequences, and impact on, the cultural policydiscourse

2016
Norge
Arkitektur

Den tette byens verdi. En litteratur- og metodestudie av den samfunnsøkonomiske verdien av byfortetting

Magnussen, K.,
Gierløff, C. W.,
Seeberg, A. R.,
Navrud, S.
Menon
Publikasjon 44/2017

Det pågår betydelig fortetting i mange norske byer og kommuner, ofte uten en helhetlig planlegging. Muligheter til gode løsninger kan dermed oversees, og verdier kan forsvinne. Det er også sannsynlig at fortetting ikke bare bringer med seg positive virkninger. Det er sannsynlig at i noen områder kan de positive virkningene være avtakende eller ikke-eksisterende, enten som følge av at det blir et for stort press på bygodene (infrastruktur, service, tjenester, uteliv, variert kulturtilbud, flere restauranter, spesialisert handel osv.) som følge av trengsel, eller at fortettingen er gjort uten helhetlig planlegging. Byfortetting kan innebære kortsiktige kostnader for samfunnet, for eksempel i form av høye tomtekostnader, og disse kostnadene er ofte lett synlige og enkle å beregne. Det er dermed viktig at også nytten av tiltak blir synliggjort i økonomiske termer. Det kan bidra til bedre forståelse for, og gi økte insentiver til å gjennomføre byfortetting. God byfortetting kan defineres av at den har en verdi for nåværende og kommende generasjoner. Mange er enige i at byfortetting har verdi og betydning for samfunnet, men den totale samfunnsnytten kan være vanskelig å måle. Økt kunnskap om verdien av byfortetting kan derfor føre til at det blir enklere å fatte gode og riktige beslutninger hvor man tidligere har undervurdert samfunnsnytten.
For å forbedre dette kunnskapsgrunnlaget har formålet med dette prosjektet vært å:
- Gjennomføre en forskningsbasert litteraturstudie over hva som finnes av verdsettingsstudier av byfortetting og elementer av byfortetting og byliv
- Oppsummere resultater om hvilke goder som er verdsatt, og hvilke verdier som er funnet for disse godene og tjenestene, og vurdere om disse kan overføres til andre sammenhenger (ved hjelp av verdioverføringsmetoder) 
- Vurdere og gi en anbefaling om hvilke metoder som synes best egnet for verdsetting av denne typen goder.

2017
Norge
Generell

Private bidrag til frivillig sektor

Sivesind, K.H.

Hvilke tradisjoner har man for pengegaver i Norge? Har det filantropiske landskapet i Norge endret seg de siste 15 årene? Hvor kommer de private bidragene fra – og hvor viktig er de som inntektskilde for frivillig sektor?

2016
Spill

Mellom næring og kultur: en studie av norsk spillpolitikk

Jørgensen, Kristine
Norsk medietidsskrift
årg. 20, nr 1, 5-28

As a new cultural industry, digital game development is located between the sectors of culture and trade. While Norwegian game development is defined today as a matter for the Ministry of Culture, the industry is asking for a more holistic policy that includes trade policies. This article discusses Norwegian game policies with point of departure in research interviews with four Norwegian game developers and argues that trade policies are already included in the existing cultural policy.

2013
Norge
Festival/arrangør

Event Management Services

OPEN GROUP
Open Group
In a world of increasingly complex and distributed computer systems an effective Event Management Service (XEMS) is a key part of the necessary system management and administration infrastructure. The EMS must provide timely warning of impending problems, notify failing processes, identify problem areas in a system and possibly automatically fix them before service availability falls below acceptable levels. To achieve what is required, interoperability between systems in a distributed network is only one part of the solution; inter-comprehension of the key event data is also necessary. This Event Management Service (XEMS) specification satisfies all these requirements. It defines a programming interface which receives notifications in the form of events, and transports them reliably to applications. The Specification is in three parts: Part 1 describes the API including the model, architecture, data formats and interface definitions; Part 2 describes reference implementations for DCE and CORBA; Part 3 describes event structures for the basic event set.
1996
Storbritannia
Annet
Festival/arrangør

Theatre festivals: towards a bigger theatre audience

ZOLTÍN, J.
The Budapest Observatory
The article is focused on the co-operation of festivals and theatre and on the functions of festivals in audience development. A research conducted in April 2009 amongst nine Hungarian theatre festival directors is presented with the questions based on the terms of reference of the Novi Sad conference on International Theatre Festivals and Audience Development, in cooperation with European Festival Research Project (EFRP).While the article doesn't draw a comprehensive picture of theatre festivals in Hungary, it does collect different practices, methods and approaches and opens up for an opportunity for a new study to follow up a more precise research for example, a sociological study of the audience development of the festivals.
2009
Ungarn
Annet
Festival/arrangør

Kunsten å vera seg sjølv: identitetshandbok for konsertarrangørar

Andreassen, S.,
Rogn, E. H.,
Norsk Rockeforbund
Norsk Rockeforbund, Oslo

Kunsten å være seg selv er en identitetshåndbok for konsertarrangører. Boka har fokus på konkrete ideer, tanker og strategier rundt det å utnytte sin egen unike identitet til å forsterke totalopplevelsen av et kulturarrangement. Boken peker på flere type gevinster som en tydelig stolt og kreativ identitetshåndtering kan gi både publikum, samarbeidspartnere og arrangører.

 

Norsk Rockforbund ønsker å bidra til å trygge festivalenes og klubbenes fremtid og gjøre de mer bevisst på sin unike egenart og utviklingsmuligheter. Når festivaltilbudet de siste årene nærmest har eksplodert og sponsorene tenker seg om to ganger, da blir arrangørenes særpreg stadig viktigere. Flere lokale arrangører vil klokelig måtte konkurrere på totalopplevelsen basert på sin egenart, framfor kjøpt lykke. Arrangørene må også være tydelige for å holde på sine ambassadører og sitt publikum, og vi har med Kunsten å være seg selv forsøkt å si noe om hvordan basisen for alt dette, – ens identitet, kan forsterkes.

 

Musikk og kultur lokalt skaper trivsel, men er også samfunnsøkonomisk nyttig. Kultur hindrer fraflytting, skaper arbeidsplasser, genererer stolthet og stedsutvikling og bidrar til økt turisme i både byer og bygder over hele landet. Kunsten å være seg selv tar for seg forskjellige typer identiteter og deres effekt, samt organisasjonskultur, merkevarebygging og omdømmehåndtering. Ikke minst er det en stor glede å kunne presentere og la seg inspirere av de mange fantastiske historiene fra arrangør-Norge i både bilder og tekst.

 

Kunsten å være seg selv er et ledd i pilotprosjektet Identitetsutvikling av norske konsertarrangører som er støttet av Kommunal- og Regionaldepartementet og Musikkverkstedordningen (MVO).

2011
Norge
Annet
Festival/arrangør

Feite forestillinger: Hvordan arrangere vellykkede konserter

Baade, L. T.,
Norsk Rockeforbund
Norsk Rockeforbund, Oslo

Feite Forestillinger er Norske Konsertarrangørers lærebok for konsertarrangører. I oktober 2010 kom 7. utgave, med en rekke oppdateringer og en del nytt stoff.

Boken er i utgangspunktet utviklet som studiemateriell til Norske Konsertarrangører klubbkurs, men den fungerer godt på egenhånd. 

2010
Norge
Annet
Antall publikasjoner i denne databasen: 969

Karin Ibenholt er ansvarlig for denne databasen. Send gjerne forslag til endringer eller bidrag til henne.