Nettstedet Music Business Worldwide meldte for litt siden at den svenske musikkstrømmetjenesten Spotify har "kjøpt opp" musikkprodusenter fra BBC som skal være med å utarbeide musikklister. I så måte er de i godt selskap, for i fjor hyret Apple Music fire av deres tidligere kollegaer.

Spotify kjøper BBCs listemakere

Nettstedet Music Business Worldwide meldte for litt siden at den svenske musikkstrømmetjenesten Spotify har "kjøpt opp" musikkprodusenter fra BBC som skal være med å utarbeide musikklister. I så måte er de i godt selskap, for i fjor hyret Apple Music fire av deres tidligere kollegaer.

Alle de som har sett filmen eller lest boka High Fiedelity av de britiske forfatteren Nick Hornby vet hvor viktig lister er for musikk-fans. Boka beskriver en engelsk mannsverden fra 1980- og 90-tallet gjennom musikk, romantikk og samvittighetsnag.

For det å sette sammen den riktige lista, med det riktige innholdet, er nå en veldig viktig sosial markør. Selv om blandingskassetter og brente CD'er er en saga blott viser det seg at lister blir stadig viktigere og viktigere for musikkbransjen. Veldig mye av det vi hører på i dagens kommersielle strømmetjenester er ferdige lister. Og strømming vokser globalt.

Strømmetjenestene er kjent for å ha algoritmer som automatisk genererer lister. Discover Weekly på Spotify er en av de mest kjente. Det er en spilleliste som basert på hva du har hørt på den siste tiden kommer med forslag til hva den "tror" du vil like. Personlige erfaring tilsier at den treffer skummelt ofte. Det viser seg imidlertid at spillelister kurert og satt sammen av mennesker er enda viktigere. Spotify hevder at 50 % av deres mer enn 100 millioner brukere, lytter til spillelister som er kuratert/satt sammen av virkelige menneskelige, ikke roboter som man kanskje skulle tro.

Spillelister kan selvfølgelig også, som i gamle dager, være satt sammen av en selv eller andre man kjenner og som har "god" smak. Ifølge et bransjeanslag lytter en av fem på tvers av alle streamingtjenester til en spilleliste.

Derfor er det helt logisk at de store strømmegigantene som Spotify nå jakter de beste og mest profilerte musikkekspertene, som kan kunsten å kuratere, en profesjon som også brer om seg innenfor en rekke andre områder, som for eksempel mote. Når tilgangen på produkter og tjenester nærmest er uendelig, blir "portvokterne" desto viktige. Å finne de som kuraterer de beste og mest populære spillelistene, som får deg til å strømme inn i evigheten, blir derfor strømmeselskapenes beste kommersielle fortrinn. Det er de villige til å betale for.