Den svenske spillbransjen går så det suser med suksesser som Candy Crush, Minecraft og Battlefield som frontfigurer. I følge Di Digital er verdien av svenske spillselskaper verdt nærmere 60 milliarder svenske kroner. Det skjer samtidig som den danske mediegiganten Egmont, som blant annet er tungt inne i TV2 og norske kinoer, nå satser tungt på spillutvikling.
Fakta
Fakta: Egmont
  • Grunnlagt i København i 1878, og er Danmarks største medieselskap med 6600 ansatte og virksomhet i 30 land
  • Utgir mer enn 700 magasiner og tidsskrifter i 30 land
  • Har eierskap i mer enn femti norske selskaper. Det eier hundre prosent av aksjene i Hjemmet Mortensen, eneeier av Norsk Film og delt eierskap i Mediehuset Nettavisen via TV 2-Gruppen
  • Konsernet omfatter dessuten Nordisk Film, Cappelen Damm AS og Egmont Serieforlaget
  • Hadde i 2015 en omsetning på 1.576 milliarder euro, tilsvarende om lag 14,7 milliarder svenske kroner og et overskudd på 101,5 millioner euro før skatt.
  • Nordisk Film hadde en omsetning på 497 millioner euro i 2015 og sysselsetter 1.900 mennesker. Nordisk Film utvikler, produserer og markedsfører filmer og TV-serier i hele Norden
  • Stiller til veie produksjon og post-produksjonsanlegg for filmprodusenter
  • Er den ledende kinokjeden i Danmark og Norge
  • Egmont eies av fondet Egmontfonden, som består av en kommersiell del og en almennyttig del, som skal skape et godt liv for barn og unge. I 2015 delte de ut 96.8 millioner kroner til dette formålet

Store tall i spill

Di digital er den svenske næringslivsavisen Dagens Industris nyhetstjeneste for teknologi/digitale nyheter. I følge nettstedet har mange mindre spillselskaper en turnover og fortjenestemargin på over 60 prosent, noen som blant annet inkluderer Skövde, Coffee Stain Studios, Frictional Games fra Helsingborg og Upplands Väsby selskapets Robtop Games. I fjor ble det etablert 40 nye spillselskap, mange flere enn i nabolandet Finland, som blant annet har skapt megasuksessen Angry Birds.

Ifølge bransjenettstedet gamesindustry.biz økte salget fra svenske dataspillselskap med 39 prosent i 2015, til 12,3 milliarder kroner. Som en følge av dette økte også antall ansatte i bransjen: I løpet av 2015 ble det 549 flere ansatte. Totalt arbeider det nå tett oppunder 4.000 i den svenske spillbransjen, hvorav 82 prosent er menn. Ifølge Deloitte vil det globale spillmarkedet nå en total omsetning på 95 milliarder dollar i år.

Risikokapital

Til tross for Sveriges suksess i både små og store spillselskaper kritisere bransjeorganisasjonen mangel på tilgjengelig kapital for nye spillstudioer. Den svenske virksomheten har lykkes til tross for mangel på støtte. Men bransjen mener at mangelen på alternative finansieringsmuligheter og mangel på kapital gjør det vanskelig for et lite selskap å stå på egne bein. Det gjør det også vanskeligere å utforske nye spillkonsepter og heve nivået.

Det er særlig innenfor nyskapende, digitale kulturelle tjenester som Spotify ved siden av spillutvikling at Stockholm har vokst veldig i løpet av de siste årene. Ifølge Startup Hubs Europa er det omtrent 8000 nystartede digitale firmaer i Stockholm, med nesten 52 000 ansatte. I de foregående tiårene har Stockholms nye firmaer innenfor den digitale økonomien klart å skaffe tilveie 1,8 mrd Euro i investeringer. Blant de andre faktorene som gjør at Stockholm havner langt oppe på listen er:

  • En rekke suksesshistorier
  • Kunnskapsrik og høyt utdannet befolkning, inkludert meget gode engelskkunnskaper
  • Bra oppbacking og forståelse fra offentlige myndigheter
  • Optimistisk syn på entreprenørskap

I en rangering gjennomført av The European Digital City Index (EDCI) like før jul kom de nordiske hovedstedene Stockholm, København og Helsinki helt på topp, etter London og Amsterdam.

Egmont
Den berømte Egmontklokken i København. 

Egmont

Dette skjer samtidig som Egmont, Danmarks største medieselskap med 6600 ansatte, signaliserer at de fremover skal satse mye tyngre inn i spillbransjen gjennom Nordisk Film Games. Egmont eier fra før Nordisk Film, som utvikler, produserer og markedsfører filmer og TV-serier i hele Norden, samt er den ledende kinokjeden i Danmark og Norge. Bak står Mikkel Weider og Martin Walfisz. Martin Walfisz har vært en del av den nordiske spillbransjen i mange år.

-Vi skal være en minoritetsaksjonær med plass i styret. Grunnleggerne vil fortsatt føle at det er deres selskap hvor de kan få hjelp til å gå fra å være talentfulle artister til å også være gode forretningsfolk, sier Martin Walfisz til den danske avisen Jyllands Posten.

I løpet av de neste to årene vil Nordisk Film Games investere i en rekke nordiske dataspillselskaper, og han regner med å få den første investeringen før årsskiftet. Egmont sier at de kommer til å satse på større historier fremfor spill beregnet på mobiltelefoner.

-Vi vil investere i en håndfull små og mellomstore nordiske dataspillselskaper. Eierne og gründerne vil holde majoritetsandel, men vi vil holde en god del. Vi vet hvordan du arbeider med kreative talent og kommersialisere og markedsføre et kreativt produkt, sier han til avisa.

Nordisk Film har fra før distribusjonsrettighetene på PlayStation i de nordiske og baltiske land. Egmont gjør dette på et tidspunkt da det generelt er veldig mye risikovillig kapital, men hvor det ikke er noen private equity-selskap med spesielt fokus på spill. Nordisk Film Games er en del av Egmont overordnede strategi for å investere i nye områder med høy underliggende vekst.